SUSTENABILITATEA ÎN BUSINESS - ESG Raportare Obligatorie din 2025

Home – Sustenabilitatea în business – ESG Raportare obligatorie din 2025

Ce este sustenabilitatea?

Sustenabilitatea merge mână în mână cu durabilitatea și se întâmplă atunci când derulăm o activitate  fără a epuiza resursele planetei (care oricum sunt din ce în ce mai puține și nu se știe cât timp le vom mai avea) și fără a afecta mediul sau sănătatea oamenilor.

Sustenabilitatea îî va impinge pe antreprenori  în perioada următoare  să iasă  din zona de confort și să găsească  metode alternative pentru a produce lucrurile  sau serviciile cu un consum cât mai redus de  resurse și energie.

Din 2025,  începând de la entitățile mari în jos, în ordine descrescătoae, sustenabilitate va deveni   o obligație. Mai exact  societățile vor  trebui să depună  anual un Raport de sustenabilitate, o  raportare non-financiară,  care va fi OBLIGATORIE.

Ce este Raportul de Sustenabilitate?

Raportul de sustenabilitate este un document  cu caracter non -financiar care abordează  conceptul de  durabilitate  din trei perspective diferite, anume: 

  • legat de MEDIU- raportarea trebuie să includă aspecte aliniate la cele șase obiective ale taxonomiei UE – atenuare și adaptare la schimbările climatice, poluare, resurse de apă și marine, biodiversitate și ecosisteme, utilizare a resurselor și economie circulară.
  • legat de ASPECTELE SOCIALE, de OAMENI  -rapoartul va include informații  referitoare la egalitatea de șanse, condiții de muncă și drepturile omului etc.
  • legat de GUVERNANȚĂ CORPORATIVĂ  cerințele de raportare acoperă compoziția și rolul organelor de guvernanță, controale interne și sisteme de management al riscului, etica în afaceri și cultura corporativă etc.

 

Raportarea necesită o abordare transparentă și riguroasă, în condițiile în care raportul privind durabilitatea va face parte din situațiile financiare, fiind inclus în raportul administratorilor, și va trebui să fie verificat de un auditor independent, care va emite o opinie de asigurare limitată asupra acestuia.

Sustenabilitatea îî va impinge pe antreprenori  în perioada următoare  să iasă  din zona de confort și să găsească  metode alternative pentru a produce lucrurile  sau serviciile cu un consum cât mai redus de  resurse și energie.

Din 2025,  începând de la entitățile mari în jos, în ordine descrescătoae, sustenabilitate va deveni   o obligație. Mai exact  societățile vor  trebui să depună  anual un Raport de sustenabilitate, o  raportare non-financiară,  care va fi OBLIGATORIE.

Cine va depune Raportul de Sustenabilitate?

Începând din 2025, primele care vor avea obligația  depunerii  unui  raport de sustenabilitate  vor fi societățile comerciale  și  instituțiile publice cu peste 500 de angajați, raportat  la anul  încheiar la 31 decembrie 2024.

Conform reglementărilor în vigoare  însă(Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 85/2024, Norma ASF nr. 4/2024 și Ordinul BNR nr. 1/2024),  aceasta obligație se va extinde și  către societăților comerciale care îndeplinesc, potrivit prevederilor actualizate în august 2024, două din următoarele trei criterii: 

  • un total al activelor de cel puțin 25 de milioane de lei;
  • cifra de afaceri de cel puțin 50 de milioane de lei;
  • mai mult de 50 de angajați

 

Obligația de a efectua rapoartarea de sustenabilitate poate crea noi  oportunități  pentru companii.

  • atragerea unor surse de finanțare mai  ”ieftine”  din fonduri  nerambursabile   pentru  achiziția de linii  tehnologice și  echipamente noi,
  • digitalizarea proceselor  și  activităților din cadrul companiei
  • investiții  în oameni – prin programe de instruire, politici salariale și  de resurse umane adaptate legislației  și  tendințelor actuale
  • adaptarea proceselor din cadrul companiei la politicile de mediu actuale, astfel  încât activitatea companiei  să nu  afecteze mediul  înconjurător și  să creeze premisele  scăderii  emisiilor  gazelor cu effect de seră până  în 2030.
  • reducere de costuri,
  • obținerea unui  avantaj competitiv în raport  cu  concurența, prin alinierea la standardele europene,

Ce presupune întocmirea Raportul de sustenabilitate?

Procesul de realizare a unei strategii de sustenabilitate este unul amplu, bazat pe pași bine definiti în vederea conturarii unui document clar și concis:

  1. Definirea obiectivelor de business;
  2. Identificarea partilor interesate – intern si extern;
  3. Angajarea partilor interesate;
  4. Alegerea indicatorilor de raportare;
  5. Colectarea de date;
  6. Dezvoltarea unei structuri de raportare;
  7. Colectarea de date relevante privind managementul aspectelor materiale;
  8. Dezvoltarea Raportului de Sustenabilitate conform standardelor GRI;
  9. Finalizarea raportului.

 

Este foarte important să precizăm că ÎNTOCMIREA PRIMULUI  RAPORT  DE SUSTENABILITATE începând din 2025 conf. reglementărilor legale și  standardelor de raportare,  VA FI  PROCESUL CEL MAI  COMPLEX și  LABORIOS, deoarece acesta  va reprezenta BAZA de la care se va pleca în construirea unei  Strategii  de sustenabilitate a companiei  și  baza de la care se vor efectua  și  raportările ulterioare.

Din perspectiva celor 3 Piloni  de bază ai  Raportului  de sustenabilitate, pregătirea unui  raport  de sustenabilitate va necesita conlucrarea  unor  specialiști  din domenii  diferite (juriști, consultanți de mediu, experti în management și certificări,  etc)  care să prelucreze, să analizeze și  să completeze  informațiile brute colectate din cadrul companiei  în vederea  transpunerii lor în Raportul de sustenabilitate.

Pilonul de Mediu din cadrul raportului va implica, în funcție de specificul companiei analizate

  • Analiza situației actuale a companiei din perspectiva conformării la standarde
  • Colectarea de date ESG (mediu, social, guvernanta) precum si din alte arii relevante pentru client (ex. lant de distributie)
  • Interpretarea datelor conform indicatorilor GRI si analiza impactului economic, social si de mediu
  • Pregătirea pentru rating ESG
  • Realizarea unui plan de măsuri care să reducă impactul negativ al activițății firmei asupra mediului (intern și extern)
  • CALCULUL AMPRENTEI DE CARBON a companiei
  • Strategii de decarbonizare pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera
  • Integrarea sustenabilitatii in sistemul de managment EHS al companiei
  • Strategii/planuri de atenuare și adaptare la schimbările climatice
  • Politica de Mediu
  • Implementarea standardelor de management și de calitate (STANDARDE ISO)
  • Strategia privind ECONOMIA CIRCULARĂ
  • Analiza DNSH (respectarea principiului ”do not significant harm”)
  • Întocmirea și depunere PLANULUI PRIVIND DIMINUAREA RISIPEI ALIMENTARE pentru sectorul agroalimentar

Pilonul ref. la ASPECTELE SOCIALE, va analiza absolut toate procedurile și politicile interne ce vizează respectarea drepturilor și obligațiilor salariaților, precum:

  • Politica de resurse umane,
  • Procedura de evaluare salariați
  • Procedură de evaluare a satisfacției personalului  angajat,
  • Procedurile privind securitatea și sănătatea în muncă și  PSI
  • Procedura privind abaterile disciplinare
  • Strategia companiei privind asigurarea accesibilității și a egalității de șanse -ca o  obligație legală a angajatorului

Pilonul ref. la GUVERNANȚA CORPORATIVĂ , vor fi analizate și raportate, printre altele:

  • Codul de conduita
  • Politica privind practicile anticoncurențiale
  • Politica de combatere a corupției
  • Procedura de comunicare internă, decizie şi raportare

Servicii Cash Consult

  • Consultanta accesare fonduri nerambursabile
  • Consultanta financiara credite bancare companii
  • ESG - Raportare sustenabilitate
  • Calculul amprentei de carbon
  • Guvernanta corporativa
  • Raportare plan de diminuare a risipei alimentare

Vrei să colaborăm?

Obiectivul nostru principal este de a oferi  clienților noștrii servicii de consultanta de calitate,  ce servesc cu prioritate intereselor acestora,  respectând standardele inalte de etica profesionala si pastrand confidentialitatea informatiilor furnizate.

Solicită Oferta